Environmentální výchova je jednou z priorit naší školy. Ve školním roce 2016/2017 jsme získali titul Olomouckého kraje Zelená škola. Naším dalším přáním je získat titul EKOŠKOLA.
Program Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program, jehož hlavním cílem je, aby žáci snižovali ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí.
Vzdělávací program je určen pro základní a střední školy. Žáci a učitelé aktivně spolupracují a velká část zodpovědnosti je ponechána žákům. Žáci jsou povzbuzováni ve své aktivní roli a jsou vedeni k odpovědnosti za svoje jednání. Postup práce je určen 7 kroky, které školu a její Ekotým provedou programem a zaručí naplnění kriterií pro získání mezinárodního ocenění. Žáci zakládají školní Ekotým, analyzují ekologický stav školy a plánují opatření, která v průběhu školního roku realizují. Průběžně se ve výuce učí o tématech Ekoškoly (odpady, voda, energie, prostředí školy, šetrný spotřebitel, doprava a biodiverzita).
Je to jednoduchý, ale účinný nástroj k tomu, aby se z naší školy stala skutečná Ekoškola. Tato metodika je společná pro všechny země a školy, které se programu Ekoškola účastní.
Voda, odpady, energie atd. U každého tématu si může škola realizovat množství praktických činností ve škole či v jejím okolí. Nemusí se vždy jednat o finančně náročné opatření, stačí začít něčím malým, například zavírat kohoutek s vodou či zbytečně nesvítit.
Snižování ekologického dopadu školy a uvědomění si svého jednání na životní prostředí a snaha o zlepšení životního prostředí ve škole i jejím okolí.
Seznam akcí, které jsou zařazeny do programu EKOŠKOLA ve šk. roce 2020/2021
Podrobněji se na ně můžete podívat v aktualitách ZŠ a aktualitách ŠD.
Seznam akcí, které jsou zařazeny do programu EKOŠKOLA ve šk. roce 2021/22
Podrobněji se na ně můžete podívat v aktualitách ZŠ a aktualitách ŠD.
EKOKODEX
Tentokrát jsme zamířili do Včelího hájku. Poprosili jsme pana starostu, zda by nezařídil opravu hmyzích domečků. My se pustili do záhonků s bylinkami. Je tu celkem 12 záhonků s mátou, mateřídouškou, jahodami, diviznou, meduňkou a dalšími známými bylinkami. Dalo nám to sice hodně práce, ale vše jsme zvládli. Příště přijdeme jen zalít. O Včelí hájek pečujeme ve spolupráci s obcí a školkou.
Kristýna Knopová, žákyně 4. třídy
V přírodovědném kroužku jsme uklízeli a pleli před školou. Máme tam záhon, který byl obrostlý plevelem. S chutí jsme se do toho vrhli. Snažíme se, aby i prostředí okolo školy bylo čisté a pěkné.
Jan Nitka, žák 5. třídy
Jako každý rok jsme se vypravili k Mrázkům, podívat se na kůzlátka. Tentokrát jich mají 6. Mají tato jména: Princezna, Ostrozoubek, Bertík, Vločka, Roháček a poslední nemá ještě jméno. Kůzlátka poskakovala, běhala, trkala a dělala blbosti. Bylo to prima!
Dan Grée, žák 5. třídy
V rámci projektu o šetření pitnou vodou udělali členové našeho Ekotýmu průzkum mezi žáky naší školy. Zjistili, že v našich domácnostech se vodou plýtvá. Jen napuštěná vana spotřebuje až 100 litrů pitné vody. Zajímalo nás, jak jsme na tom u nás ve škole. Paní ředitelka nám sdělila, že máme úsporné kohoutky a splachovadla. Chtěli jsme zjistit další informace, a proto jsme pozvali i našeho pana starostu Josefa Hrdličku. Radslavice zásobují i okolní obec Grymov a mají tři zdroje. Celková roční spotřeba činí 52 000 kubíků vody, z toho škola spotřebuje 620 kubíků. V okolí Radslavic jsou také dvě studánky a obec má svou čističku. V rámci šetření jsme poprosili o nádobu na užitkovou vodu na naší školní zahradu. Pan starosta nás také pozval na prohlídku místní čističky. Moc děkujeme, že za námi přišel.
Jan Nitka a Eva Mrázková, žáci 5. ročníku
V naší přírodovědné učebně máme dva již nevyužitelné pařezy. Při schůzce ekotýmu, jsme přemýšleli, co s nimi. A nápad byl na světě!!! Tentokrát jsme zapojili i žáky z keramického kroužku. Návrhy byly různé / strašidla, stromy, panáci, postavy…/. Nakonec zvítězily pařezové chaloupky. V keramickém kroužku žáci vyrobili okna, dveře, parapety s květináči. No a my, v rámci přírodovědného kroužku, pařezy ozdobili. Jak to dopadlo??? Zhlédnete na našich fotkách.
David Pazdera, žák 5.třídy
Po dodělání kompostéru nám ještě zbyla barva. Hned nás napadlo, že natřeme i plot a bednu na nářadí. Někteří z nás natírali, jiní postupně zazimovali bylinkovou zahrádku, uklidili před školou a ostříhali růže. Všichni jsme s chutí pracovali a máme z toho dobrý pocit.
Štěpán Zoban, žák 5. třídy
V polovině září jsme se pustili do výroby kompostéru. Pan starosta přivezl desky. Nejdříve jsme je natřeli a poté smontovali dohromady. Pan starosta nám ochotně po celou dobu pomáhal. Všichni jsme přiložili ruku k dílu. Máme z něho obrovskou radost a hlavně, poslouží dobré věci!
Mrázková Eva, žákyně 5. třídy
První školní den nám paní učitelka oznámila, že nás zítra ve škole bude čekat překvapení. Myslela jsem si, že to bude nový spolužák, ale nebyl. Byl to křeček džungarský! Má krásné jméno - Nosánek. Nosánkova srst je šedá. Bydlí v zajímavé kleci, která má tři patra. V prvním patře má malý kolotoč, na kterém se vůbec netočí. Do druhého patra vede lávka, o přestávce pozorujeme, jak na ní běhá. Nejraději sledujeme, když běží ze třetího patra do druhého, protože srandovně roztáhne tlapky a jede. Spí nahoře v domečku a často se zde schovává. Máme Nosánka rádi a baví nás se o něj starat.
Julia Kuklová, 4.ročník
V úterý jsme vyrazili v prvouce s nářadím do včelího hájku starat se o různé byliny. Okopávali jsme meduňku, mátu, měsíček a jahody. Na vodu jsme chodili k Radům, než tam přišel pan Vyňuchal a dovezl nám vozík, ve kterém byly kyblíky s vodou. Zalévali jsme přesazené kytky. Potom nám přišli na pomoc druháci, takže to bylo dříve hotovo. Nakonec, když jsme to měli udělané, mohli jsme si jít hrát na hřiště. Měli jsme velikou radost z pěkně upravených záhonků.
Julia Kuklová / žákyně 3.ročníku /