Environmentální výchova je jednou z priorit naší školy. Ve školním roce 2016/2017 jsme získali titul Olomouckého kraje Zelená škola. Naším dalším přáním je získat titul EKOŠKOLA.
Program Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program, jehož hlavním cílem je, aby žáci snižovali ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí.
Vzdělávací program je určen pro základní a střední školy. Žáci a učitelé aktivně spolupracují a velká část zodpovědnosti je ponechána žákům. Žáci jsou povzbuzováni ve své aktivní roli a jsou vedeni k odpovědnosti za svoje jednání. Postup práce je určen 7 kroky, které školu a její Ekotým provedou programem a zaručí naplnění kriterií pro získání mezinárodního ocenění. Žáci zakládají školní Ekotým, analyzují ekologický stav školy a plánují opatření, která v průběhu školního roku realizují. Průběžně se ve výuce učí o tématech Ekoškoly (odpady, voda, energie, prostředí školy, šetrný spotřebitel, doprava a biodiverzita).
Je to jednoduchý, ale účinný nástroj k tomu, aby se z naší školy stala skutečná Ekoškola. Tato metodika je společná pro všechny země a školy, které se programu Ekoškola účastní.
Voda, odpady, energie atd. U každého tématu si může škola realizovat množství praktických činností ve škole či v jejím okolí. Nemusí se vždy jednat o finančně náročné opatření, stačí začít něčím malým, například zavírat kohoutek s vodou či zbytečně nesvítit.
Snižování ekologického dopadu školy a uvědomění si svého jednání na životní prostředí a snaha o zlepšení životního prostředí ve škole i jejím okolí.
Seznam akcí, které jsou zařazeny do programu EKOŠKOLA ve šk. roce 2020/2021
Podrobněji se na ně můžete podívat v aktualitách ZŠ a aktualitách ŠD.
Seznam akcí, které jsou zařazeny do programu EKOŠKOLA ve šk. roce 2021/22
Podrobněji se na ně můžete podívat v aktualitách ZŠ a aktualitách ŠD.
V pondělí k nám přišla nová paní asistentka s mláďátky šneka afrického. Mládě bylo velké jako normální u nás žijící šnek. Dozvěděli jsme se, že dorůstají v dospělosti až do délky 30 cm a dožívají se 10 let. Živí se okurkami, sépiovou kostí, banány, melouny a někdy sní i maso. Šnek se nesmí pouštět mimo terárium. Mohl by utéct, rychle se rozmnožit a užírat úrodu. Paní nám také řekla, že má doma i pavouky, psa, kočku, cvrčky a měli dokonce i hada .Nyní už víme, že šneci afričtí jsou noční zvířata a mají rádi vlhko. Byla to fajn hodina. O africké šneky se starají žáci 3. ročníku, pokusí se z mláďat vychovat dospělé jedince. Kateřina Orálková, žákyně 2. třídy
Paní učitelka přišla s otázkou, co nám teď v zimním období chybí v přírodovědné učebně. Někoho napadlo, že nemáme pro ptáčky krmítko. A ejhle! Přinesla nám ručně vyrobené krmítko ze dřeva, barvy a štětce. Pustili jsme se s chutí do návrhů, jak by mohlo vypadat. Nakonec zvítězila napodobenina perníkové chaloupky. Na doplnění našich informací jsme si pustili dokument, čím ptáčky krmit. Teď už stačí jen krmítko v naší přírodovědné učebně pověsit.
Kateřina Orálková, žákyně 2.třídy
Podívejme se na školní parapety a chodby. Proč vlastně ve škole pěstujeme rostliny a jaké jsou vhodné? Péčí o pokojové rostliny zlepšujeme životní prostředí. O tom, jak bychom se o ně měli starat jsme si povídali a pak si to vyzkoušeli. Byla to zábava a ještě jsme udělali prospěšnou věc.
Andy Navrátil, žák 2. třídy
Šířila se zpráva, že se našla opuštěná koťata u nás v mateřské škole. Schovávala se v dřevěné šopě u školky. Každý den tam chodíme do jídelny. Bylo nám koťátek strašně líto. Vždyť neměla domov. Byli jsme se na ně v kroužku podívat. Úkol byl jasný! Každý se doma zeptá, zda by si je někdo nemohl vzít. Za několik dní našla koťata domov u některých žáků naší školy. Všechno dobře dopadlo!
Kateřina Orálková,žákyně 2. tř.
Pro nás žáky je svačina důležitým palivem, aby naše tělo ale i mysl měla dostatek energie, soustředila se a fungovala správně. Zdravé svačinky nám zabraňují se přejídat a být obézní. To bylo téma, kterému jsme se tentokrát věnovali. Nejprve jsme si jen povídali, pak zjistili rizika nesprávného stravování a nakonec jsme si takovou zdravou svačinku ukuchtili. To bylo dobrot a hlavně ZDRAVÝCH!
Klára Zdráhalová, žákyně 4.třídy
Protože se naše škola zavázala pečovat o Včelí hájek, rozhodli jsme se, že se do tohoto úkolu zapojí všichni žáci naší školy. Úkol byl jasný. V pracovních činnostech vyplet bylinkové záhony Dokonce nám pomohly i děti z naší mateřské školy. Na jaře nás čeká obnova hmyzích domečků. Pan starosta nám ochotně přislíbil pomoc. Všem děkujeme za dobře odvedenou práci.
Kristýna Knopová, žákyně 5. třídy
Tentokrát jsme si naplánovali navštívit místní farmu pana Hradila. Vzali jsme pečivo, jablka, mrkev a po obědě vyrazili. Cestou nás u místního JZD přivítali krásní koníci. Prohlédli jsme si je, pohladili a dali jim něco na zub. Již z dálky jsme slyšeli kohouta, který nás navedl, kam jít. Na farmě byla spousta zvířat. Mohli jsme si je pohladit a nakrmit. Líbila se nám prasátka, selátka, kozy i ovce. Doufám, že se na ně půjdeme opět brzy podívat.
Kateřina Orálková, žákyně 2. třídy