Environmentální výchova je jednou z priorit naší školy. Ve školním roce 2016/2017 jsme získali titul Olomouckého kraje Zelená škola. Naším dalším přáním je získat titul EKOŠKOLA.
Program Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program, jehož hlavním cílem je, aby žáci snižovali ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí.
Vzdělávací program je určen pro základní a střední školy. Žáci a učitelé aktivně spolupracují a velká část zodpovědnosti je ponechána žákům. Žáci jsou povzbuzováni ve své aktivní roli a jsou vedeni k odpovědnosti za svoje jednání. Postup práce je určen 7 kroky, které školu a její Ekotým provedou programem a zaručí naplnění kriterií pro získání mezinárodního ocenění. Žáci zakládají školní Ekotým, analyzují ekologický stav školy a plánují opatření, která v průběhu školního roku realizují. Průběžně se ve výuce učí o tématech Ekoškoly (odpady, voda, energie, prostředí školy, šetrný spotřebitel, doprava a biodiverzita).
Je to jednoduchý, ale účinný nástroj k tomu, aby se z naší školy stala skutečná Ekoškola. Tato metodika je společná pro všechny země a školy, které se programu Ekoškola účastní.
Voda, odpady, energie atd. U každého tématu si může škola realizovat množství praktických činností ve škole či v jejím okolí. Nemusí se vždy jednat o finančně náročné opatření, stačí začít něčím malým, například zavírat kohoutek s vodou či zbytečně nesvítit.
Snižování ekologického dopadu školy a uvědomění si svého jednání na životní prostředí a snaha o zlepšení životního prostředí ve škole i jejím okolí.
Seznam akcí, které jsou zařazeny do programu EKOŠKOLA ve šk. roce 2020/2021
Podrobněji se na ně můžete podívat v aktualitách ZŠ a aktualitách ŠD.
Seznam akcí, které jsou zařazeny do programu EKOŠKOLA ve šk. roce 2021/22
Podrobněji se na ně můžete podívat v aktualitách ZŠ a aktualitách ŠD.
Chci vám napsat, jaké pokroky v Ekotýmu děláme. My všichni se snažíme třídit odpad. Proto jsme vyhlásili soutěž. Namátkově kontrolujeme třídy a udělujeme body. Také jsme napsali dopis paní ředitelce, ve kterém byla spousta nápadů. Nelíbilo se nám, že i když třídíme odpad, tak pak se stejně vše smíchalo dohromady. Teď je již vše v pořádku. V každé třídě máme třídící tašky a my je po určité době vynášíme tam, kde patří. Naše škola je zas o kus lepší.
Kačka Orálková, 5. třída
V našem EKOTÝMU 2022/2023 jsou tito členové:
Elen Fialová, Dominik Uličný, Julie Kroll, Michaela Stoklásková, Kateřina Orálková, Tomáš Petr, Bětka veselá, Ema Pavelková, Michaela Ptáčková, Valentina Grbič, Lucie Talavášková, Lucie Šamánková, Gabriela Faltýnková, Michal Josepčuk
Snažíme se dětem zprostředkovávat, jak je důležité šetřit papírem, abychom zbytečně nezatěžovali přírodu.
Proto se ve škole věnujeme recyklaci použitého papíru a vyrábíme z něj nový.
Nejprve se natrhá použitý papír na kousky. Ten se zalije horkou vodou a rozmixuje se. Zůstane vodnatá papírová hmota. Pomocí sítě v rámečku se nabírá papírová hmota, vysušuje se a vzniká nový papír.
Děti to moc bavilo a zjistili, kolik práce to dá, než se papír zrecykluje. Vlastnoručně vyrobeného papíru si děti více váží a navíc z něj mohly vyrobit přání maminkám k svátku.
Zuzana Sušeňová
V přírodovědném kroužku jsme šli sázet. Nejprve jsme vypleli plevel a urovnali záhony. Poté jsme naseli semínka mrkve, ředkviček a hrášku. Nezapomněli jsme ani na naše dva bylinkové záhony. Teď už budeme jen čekat na úrodu.
Ve dnech 28. 2. – 4. 3. 2022 se žáci naší školy zúčastnili ozdravného pobytu na základně Lesní penzion v Podmitrovu. Tentokrát jsme vyrazili v zimním období. Ale ani počasí nás neodradilo. Pestrý program byl pro nás velkým přínosem a hlavně jsme byli na čerstvém vzduchu. Žáci 1. a 2. třídy měli „Včelí údolí“ a 3. - 5. třída „ Co řemesla přinesla“. O tom, jak jsme se měli, napsali žáci Ekotýmu dvě básně. Fotografie si můžete prohlédnout na našich webových stránkách.
S přírodovědným kroužkem jsme byli v hájku již mnohokrát. Dnes to bylo po delší době, protože jsme nejprve museli zazimovat záhony před školou. Nedá se popsat, jak to tam bylo zarostlé. Pustili jsme se s chutí do práce. Někteří pleli, jiní sklízeli bylinky a zbytek okopával. Udělali jsme velký kus práce. A hádejte, jaká nás čekala odměna? No přeci zábavné prvky, kterých je tam docela dost. Pořádně jsme se vyřádili a už se těšíme opět na jaro. Kateřina Orálková, 4. třída
V rámci pracovních činností a výtvarné výchovy jsme na Den stromů a zvířat vytvořili tyto naše práce.
Po prázdninách jsme se opět sešli v přírodovědném kroužku. Moc rádi ho navštěvujeme. První naše kroky vedly do přírodovědné učebny. Tam byla spoušť! Vrhli jsme se do práce. Ostříhali bylinky, vytrhali plevel a vysbírali ostříhané haluze ze stromů. Už to tam máme zase pěkné.
K. Orálková, 4. třída
Orálková Kateřina Fialová Elen
Veselá Alžběta Pavelková Ema
Faltýnková Gabriela Michalko Anny
Josepčuk Michal Stoklásková Michaela
Ptáčková Michaela Menšík Viktor
Kníchal Lukáš Navrátil Andy
Navrátil Tomy Petr Tomáš
EKOKODEX
1.Třídíme odpad.
2.Šetříme elektrickou energií.
3.Větráme a topíme úsporně.
4.Pečujeme o prostředí školy
5.Neplýtváme jídlem.
6.Neničíme školní majetek
7.Neplýtváme vodou.
8.Pořádáme ekologické aktivity.
9.Dodržujeme EKOKODEX.
Krásu motýlích křídel i schopnost dospělých motýlů opylovat květy, člověk odedávna vítal a uznával. Avšak housenky některých druhů mohou působit značné škody, protože se živí kulturními rostlinami nebo způsobují „červivost“ ovoce. V ČR žije přes 3600 druhů, vyskytují se na loukách, horách, polích, zahradách v sadech i lesích. Nejčastěji přezimují jako kukly nebo housenky, které jsou býložravé, u několika druhů masožravé. Na našem území vymizelo v posledních letech 18 druhů motýlů. Tyto a další poznatky si žáci 5. ročníku připomněli v hodině pracovního vyučování, když si vytvářeli z různého materiálu jednoduchou pomůcku pro určování vývoje motýla. Eliška Petrášová