Environmentální výchova je jednou z priorit naší školy. Ve školním roce 2016/2017 jsme získali titul Olomouckého kraje Zelená škola. Naším dalším přáním je získat titul EKOŠKOLA.
Program Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program, jehož hlavním cílem je, aby žáci snižovali ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí.
Vzdělávací program je určen pro základní a střední školy. Žáci a učitelé aktivně spolupracují a velká část zodpovědnosti je ponechána žákům. Žáci jsou povzbuzováni ve své aktivní roli a jsou vedeni k odpovědnosti za svoje jednání. Postup práce je určen 7 kroky, které školu a její Ekotým provedou programem a zaručí naplnění kriterií pro získání mezinárodního ocenění. Žáci zakládají školní Ekotým, analyzují ekologický stav školy a plánují opatření, která v průběhu školního roku realizují. Průběžně se ve výuce učí o tématech Ekoškoly (odpady, voda, energie, prostředí školy, šetrný spotřebitel, doprava a biodiverzita).
Je to jednoduchý, ale účinný nástroj k tomu, aby se z naší školy stala skutečná Ekoškola. Tato metodika je společná pro všechny země a školy, které se programu Ekoškola účastní.
Voda, odpady, energie atd. U každého tématu si může škola realizovat množství praktických činností ve škole či v jejím okolí. Nemusí se vždy jednat o finančně náročné opatření, stačí začít něčím malým, například zavírat kohoutek s vodou či zbytečně nesvítit.
Snižování ekologického dopadu školy a uvědomění si svého jednání na životní prostředí a snaha o zlepšení životního prostředí ve škole i jejím okolí.
Seznam akcí, které jsou zařazeny do programu EKOŠKOLA ve šk. roce 2020/2021
Podrobněji se na ně můžete podívat v aktualitách ZŠ a aktualitách ŠD.
Seznam akcí, které jsou zařazeny do programu EKOŠKOLA ve šk. roce 2021/22
Podrobněji se na ně můžete podívat v aktualitách ZŠ a aktualitách ŠD.
V rámci projektu o šetření pitnou vodou udělali členové našeho Ekotýmu průzkum mezi žáky naší školy. Zjistili, že v našich domácnostech se vodou plýtvá. Jen napuštěná vana spotřebuje až 100 litrů pitné vody. Zajímalo nás, jak jsme na tom u nás ve škole. Paní ředitelka nám sdělila, že máme úsporné kohoutky a splachovadla. Chtěli jsme zjistit další informace, a proto jsme pozvali i našeho pana starostu Josefa Hrdličku. Radslavice zásobují i okolní obec Grymov a mají tři zdroje. Celková roční spotřeba činí 52 000 kubíků vody, z toho škola spotřebuje 620 kubíků. V okolí Radslavic jsou také dvě studánky a obec má svou čističku. V rámci šetření jsme poprosili o nádobu na užitkovou vodu na naší školní zahradu. Pan starosta nás také pozval na prohlídku místní čističky. Moc děkujeme, že za námi přišel.
Jan Nitka a Eva Mrázková, žáci 5. ročníku
V naší přírodovědné učebně máme dva již nevyužitelné pařezy. Při schůzce ekotýmu, jsme přemýšleli, co s nimi. A nápad byl na světě!!! Tentokrát jsme zapojili i žáky z keramického kroužku. Návrhy byly různé / strašidla, stromy, panáci, postavy…/. Nakonec zvítězily pařezové chaloupky. V keramickém kroužku žáci vyrobili okna, dveře, parapety s květináči. No a my, v rámci přírodovědného kroužku, pařezy ozdobili. Jak to dopadlo??? Zhlédnete na našich fotkách.
David Pazdera, žák 5.třídy
Po dodělání kompostéru nám ještě zbyla barva. Hned nás napadlo, že natřeme i plot a bednu na nářadí. Někteří z nás natírali, jiní postupně zazimovali bylinkovou zahrádku, uklidili před školou a ostříhali růže. Všichni jsme s chutí pracovali a máme z toho dobrý pocit.
Štěpán Zoban, žák 5. třídy
V polovině září jsme se pustili do výroby kompostéru. Pan starosta přivezl desky. Nejdříve jsme je natřeli a poté smontovali dohromady. Pan starosta nám ochotně po celou dobu pomáhal. Všichni jsme přiložili ruku k dílu. Máme z něho obrovskou radost a hlavně, poslouží dobré věci!
Mrázková Eva, žákyně 5. třídy
První školní den nám paní učitelka oznámila, že nás zítra ve škole bude čekat překvapení. Myslela jsem si, že to bude nový spolužák, ale nebyl. Byl to křeček džungarský! Má krásné jméno - Nosánek. Nosánkova srst je šedá. Bydlí v zajímavé kleci, která má tři patra. V prvním patře má malý kolotoč, na kterém se vůbec netočí. Do druhého patra vede lávka, o přestávce pozorujeme, jak na ní běhá. Nejraději sledujeme, když běží ze třetího patra do druhého, protože srandovně roztáhne tlapky a jede. Spí nahoře v domečku a často se zde schovává. Máme Nosánka rádi a baví nás se o něj starat.
Julia Kuklová, 4.ročník
V úterý jsme vyrazili v prvouce s nářadím do včelího hájku starat se o různé byliny. Okopávali jsme meduňku, mátu, měsíček a jahody. Na vodu jsme chodili k Radům, než tam přišel pan Vyňuchal a dovezl nám vozík, ve kterém byly kyblíky s vodou. Zalévali jsme přesazené kytky. Potom nám přišli na pomoc druháci, takže to bylo dříve hotovo. Nakonec, když jsme to měli udělané, mohli jsme si jít hrát na hřiště. Měli jsme velikou radost z pěkně upravených záhonků.
Julia Kuklová / žákyně 3.ročníku /
V rámci pracovních činností jsme se rozhodli, že půjdeme uklízet. Sbírali jsme odpadky na hřišti, před školou a také u potoka. Tam toho bylo! Na závěr jsme roztříděný odpad odnesli do kontejnerů. Byli jsme dobrý tým a paní učitelka nás pochválila.
Dan Grée, žák 4.třídy
V přírodovědném kroužku jsme šli sázet. Nejprve jsme vypleli plevel a urovnali záhony. Poté jsme naseli semínka mrkve, ředkviček a hrášku. Nezapomněli jsme ani na naše dva bylinkové záhony. Vše jsme zalili a chtěli jít již do školy. Najednou si někdo všiml uvězněného ježka v plotě. Tomáš Bartl a Lukáš Složil se stali jeho zachránci. Měli jsme z toho dobrý pocit.
Eva Mrázková, žákyně 4.třídy
Letos jsme si připomněli blížící se Den Země projektovými aktivitami na ekologické téma. Našimi průvodci se stali lektoři organizace ARPOK (Aktivní, Respektující a Otevřená,vnímá Propojenost a Komplexnost
světa), která přináší do škol globální rozvojové vzdělávání. Žáci se věnovali tématu vody, zvláště její důležitosti pro přírodu i pro lidi. Na konkrétních příkladech zjišťovali, jak může být zásoba vody ohrožena nadměrnou spotřebou a znečištěním. Každé z témat bylo představeno pomocí hry. Akce proběhla ve čtvrtek 5. dubna 2018.