Environmentální výchova je jednou z priorit naší školy. Ve školním roce 2016/2017 jsme získali titul Olomouckého kraje Zelená škola. Naším dalším přáním je získat titul EKOŠKOLA.
Program Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program, jehož hlavním cílem je, aby žáci snižovali ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí.
Vzdělávací program je určen pro základní a střední školy. Žáci a učitelé aktivně spolupracují a velká část zodpovědnosti je ponechána žákům. Žáci jsou povzbuzováni ve své aktivní roli a jsou vedeni k odpovědnosti za svoje jednání. Postup práce je určen 7 kroky, které školu a její Ekotým provedou programem a zaručí naplnění kriterií pro získání mezinárodního ocenění. Žáci zakládají školní Ekotým, analyzují ekologický stav školy a plánují opatření, která v průběhu školního roku realizují. Průběžně se ve výuce učí o tématech Ekoškoly (odpady, voda, energie, prostředí školy, šetrný spotřebitel, doprava a biodiverzita).
Je to jednoduchý, ale účinný nástroj k tomu, aby se z naší školy stala skutečná Ekoškola. Tato metodika je společná pro všechny země a školy, které se programu Ekoškola účastní.
Voda, odpady, energie atd. U každého tématu si může škola realizovat množství praktických činností ve škole či v jejím okolí. Nemusí se vždy jednat o finančně náročné opatření, stačí začít něčím malým, například zavírat kohoutek s vodou či zbytečně nesvítit.
Snižování ekologického dopadu školy a uvědomění si svého jednání na životní prostředí a snaha o zlepšení životního prostředí ve škole i jejím okolí.
Seznam akcí, které jsou zařazeny do programu EKOŠKOLA ve šk. roce 2020/2021
Podrobněji se na ně můžete podívat v aktualitách ZŠ a aktualitách ŠD.
Seznam akcí, které jsou zařazeny do programu EKOŠKOLA ve šk. roce 2021/22
Podrobněji se na ně můžete podívat v aktualitách ZŠ a aktualitách ŠD.
Pro nás žáky je svačina důležitým palivem, aby naše tělo ale i mysl měla dostatek energie, soustředila se a fungovala správně. Zdravé svačinky nám zabraňují se přejídat a být obézní. To bylo téma, kterému jsme se tentokrát věnovali. Nejprve jsme si jen povídali, pak zjistili rizika nesprávného stravování a nakonec jsme si takovou zdravou svačinku ukuchtili. To bylo dobrot a hlavně ZDRAVÝCH!
Klára Zdráhalová, žákyně 4.třídy
Protože se naše škola zavázala pečovat o Včelí hájek, rozhodli jsme se, že se do tohoto úkolu zapojí všichni žáci naší školy. Úkol byl jasný. V pracovních činnostech vyplet bylinkové záhony Dokonce nám pomohly i děti z naší mateřské školy. Na jaře nás čeká obnova hmyzích domečků. Pan starosta nám ochotně přislíbil pomoc. Všem děkujeme za dobře odvedenou práci.
Kristýna Knopová, žákyně 5. třídy
Tentokrát jsme si naplánovali navštívit místní farmu pana Hradila. Vzali jsme pečivo, jablka, mrkev a po obědě vyrazili. Cestou nás u místního JZD přivítali krásní koníci. Prohlédli jsme si je, pohladili a dali jim něco na zub. Již z dálky jsme slyšeli kohouta, který nás navedl, kam jít. Na farmě byla spousta zvířat. Mohli jsme si je pohladit a nakrmit. Líbila se nám prasátka, selátka, kozy i ovce. Doufám, že se na ně půjdeme opět brzy podívat.
Kateřina Orálková, žákyně 2. třídy
EKOKODEX
Tentokrát jsme zamířili do Včelího hájku. Poprosili jsme pana starostu, zda by nezařídil opravu hmyzích domečků. My se pustili do záhonků s bylinkami. Je tu celkem 12 záhonků s mátou, mateřídouškou, jahodami, diviznou, meduňkou a dalšími známými bylinkami. Dalo nám to sice hodně práce, ale vše jsme zvládli. Příště přijdeme jen zalít. O Včelí hájek pečujeme ve spolupráci s obcí a školkou.
Kristýna Knopová, žákyně 4. třídy
V přírodovědném kroužku jsme uklízeli a pleli před školou. Máme tam záhon, který byl obrostlý plevelem. S chutí jsme se do toho vrhli. Snažíme se, aby i prostředí okolo školy bylo čisté a pěkné.
Jan Nitka, žák 5. třídy
Jako každý rok jsme se vypravili k Mrázkům, podívat se na kůzlátka. Tentokrát jich mají 6. Mají tato jména: Princezna, Ostrozoubek, Bertík, Vločka, Roháček a poslední nemá ještě jméno. Kůzlátka poskakovala, běhala, trkala a dělala blbosti. Bylo to prima!
Dan Grée, žák 5. třídy
V rámci projektu o šetření pitnou vodou udělali členové našeho Ekotýmu průzkum mezi žáky naší školy. Zjistili, že v našich domácnostech se vodou plýtvá. Jen napuštěná vana spotřebuje až 100 litrů pitné vody. Zajímalo nás, jak jsme na tom u nás ve škole. Paní ředitelka nám sdělila, že máme úsporné kohoutky a splachovadla. Chtěli jsme zjistit další informace, a proto jsme pozvali i našeho pana starostu Josefa Hrdličku. Radslavice zásobují i okolní obec Grymov a mají tři zdroje. Celková roční spotřeba činí 52 000 kubíků vody, z toho škola spotřebuje 620 kubíků. V okolí Radslavic jsou také dvě studánky a obec má svou čističku. V rámci šetření jsme poprosili o nádobu na užitkovou vodu na naší školní zahradu. Pan starosta nás také pozval na prohlídku místní čističky. Moc děkujeme, že za námi přišel.
Jan Nitka a Eva Mrázková, žáci 5. ročníku
V naší přírodovědné učebně máme dva již nevyužitelné pařezy. Při schůzce ekotýmu, jsme přemýšleli, co s nimi. A nápad byl na světě!!! Tentokrát jsme zapojili i žáky z keramického kroužku. Návrhy byly různé / strašidla, stromy, panáci, postavy…/. Nakonec zvítězily pařezové chaloupky. V keramickém kroužku žáci vyrobili okna, dveře, parapety s květináči. No a my, v rámci přírodovědného kroužku, pařezy ozdobili. Jak to dopadlo??? Zhlédnete na našich fotkách.
David Pazdera, žák 5.třídy
Po dodělání kompostéru nám ještě zbyla barva. Hned nás napadlo, že natřeme i plot a bednu na nářadí. Někteří z nás natírali, jiní postupně zazimovali bylinkovou zahrádku, uklidili před školou a ostříhali růže. Všichni jsme s chutí pracovali a máme z toho dobrý pocit.
Štěpán Zoban, žák 5. třídy