Environmentální výchova je jednou z priorit naší školy. Ve školním roce 2016/2017 jsme získali titul Olomouckého kraje Zelená škola. Naším dalším přáním je získat titul EKOŠKOLA.
Program Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program, jehož hlavním cílem je, aby žáci snižovali ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí.
Vzdělávací program je určen pro základní a střední školy. Žáci a učitelé aktivně spolupracují a velká část zodpovědnosti je ponechána žákům. Žáci jsou povzbuzováni ve své aktivní roli a jsou vedeni k odpovědnosti za svoje jednání. Postup práce je určen 7 kroky, které školu a její Ekotým provedou programem a zaručí naplnění kriterií pro získání mezinárodního ocenění. Žáci zakládají školní Ekotým, analyzují ekologický stav školy a plánují opatření, která v průběhu školního roku realizují. Průběžně se ve výuce učí o tématech Ekoškoly (odpady, voda, energie, prostředí školy, šetrný spotřebitel, doprava a biodiverzita).
Je to jednoduchý, ale účinný nástroj k tomu, aby se z naší školy stala skutečná Ekoškola. Tato metodika je společná pro všechny země a školy, které se programu Ekoškola účastní.
Voda, odpady, energie atd. U každého tématu si může škola realizovat množství praktických činností ve škole či v jejím okolí. Nemusí se vždy jednat o finančně náročné opatření, stačí začít něčím malým, například zavírat kohoutek s vodou či zbytečně nesvítit.
Snižování ekologického dopadu školy a uvědomění si svého jednání na životní prostředí a snaha o zlepšení životního prostředí ve škole i jejím okolí.
Seznam akcí, které jsou zařazeny do programu EKOŠKOLA ve šk. roce 2020/2021
Podrobněji se na ně můžete podívat v aktualitách ZŠ a aktualitách ŠD.
Seznam akcí, které jsou zařazeny do programu EKOŠKOLA ve šk. roce 2021/22
Podrobněji se na ně můžete podívat v aktualitách ZŠ a aktualitách ŠD.
Krásu motýlích křídel i schopnost dospělých motýlů opylovat květy, člověk odedávna vítal a uznával. Avšak housenky některých druhů mohou působit značné škody, protože se živí kulturními rostlinami nebo způsobují „červivost“ ovoce. V ČR žije přes 3600 druhů, vyskytují se na loukách, horách, polích, zahradách v sadech i lesích. Nejčastěji přezimují jako kukly nebo housenky, které jsou býložravé, u několika druhů masožravé. Na našem území vymizelo v posledních letech 18 druhů motýlů. Tyto a další poznatky si žáci 5. ročníku připomněli v hodině pracovního vyučování, když si vytvářeli z různého materiálu jednoduchou pomůcku pro určování vývoje motýla. Eliška Petrášová
Žáky vedeme k ochraně životního prostředí a jak jsou stromy
pro život na Zemi důležité. Učíme je šetřit papírem. Ale je jisté, že i tak spotřeba papíru
je poměrně velká. Proto jsme ve školní družině recyklovali už jednou použitý papír a
vyrobili z něj papírovou hmotu. S tou se dá modelovat a vyrábět spousta věcí,
třeba tento strom.
Zuzana Sušeňová, vychovatelka ŠD
Na přírodovědném kroužku získáváme znalosti v zahradnických a praktických dovednostech. Naším úkolem tentokrát bylo obnovit bylinkové záhony ve Včelím hájku. Paní učitelka přinesla ty nejznámější a my se pustili do práce. Byli jsme jako pilné včeličky a každá skupina vysadila jeden záhon. Přitom jsme si povídali o jejich blahodárných účincích na naše zdraví. Používání bylinek v naší kuchyni je již běžné. Proto i my se domluvili, že až vyrostou, uvaříme si mátový čaj a některé z nich nabídneme do naší školní kuchyně.
Žáci přírodovědného kroužku, 3. třída
V letošním školním roce pracují v EKOTÝMU žáci třetího ročníku pod vedením
paní učitelky Jitky Blažkové.
Své vědomosti z přírody zdokonalují ještě navíc v Badatelském klubu.
Bětka Veselá
Kateřina Orálková
Ema Veselá
Elen Fialová
Michaela Stoklásková
Michaela Ptáčková
Beata Dohnalová
Tomáš Petr
Matěj Ryšánek
Šimon Bija
Matouš Haluzík
V pondělí k nám přišla nová paní asistentka s mláďátky šneka afrického. Mládě bylo velké jako normální u nás žijící šnek. Dozvěděli jsme se, že dorůstají v dospělosti až do délky 30 cm a dožívají se 10 let. Živí se okurkami, sépiovou kostí, banány, melouny a někdy sní i maso. Šnek se nesmí pouštět mimo terárium. Mohl by utéct, rychle se rozmnožit a užírat úrodu. Paní nám také řekla, že má doma i pavouky, psa, kočku, cvrčky a měli dokonce i hada .Nyní už víme, že šneci afričtí jsou noční zvířata a mají rádi vlhko. Byla to fajn hodina. O africké šneky se starají žáci 3. ročníku, pokusí se z mláďat vychovat dospělé jedince. Kateřina Orálková, žákyně 2. třídy
Paní učitelka přišla s otázkou, co nám teď v zimním období chybí v přírodovědné učebně. Někoho napadlo, že nemáme pro ptáčky krmítko. A ejhle! Přinesla nám ručně vyrobené krmítko ze dřeva, barvy a štětce. Pustili jsme se s chutí do návrhů, jak by mohlo vypadat. Nakonec zvítězila napodobenina perníkové chaloupky. Na doplnění našich informací jsme si pustili dokument, čím ptáčky krmit. Teď už stačí jen krmítko v naší přírodovědné učebně pověsit.
Kateřina Orálková, žákyně 2.třídy
Podívejme se na školní parapety a chodby. Proč vlastně ve škole pěstujeme rostliny a jaké jsou vhodné? Péčí o pokojové rostliny zlepšujeme životní prostředí. O tom, jak bychom se o ně měli starat jsme si povídali a pak si to vyzkoušeli. Byla to zábava a ještě jsme udělali prospěšnou věc.
Andy Navrátil, žák 2. třídy
Šířila se zpráva, že se našla opuštěná koťata u nás v mateřské škole. Schovávala se v dřevěné šopě u školky. Každý den tam chodíme do jídelny. Bylo nám koťátek strašně líto. Vždyť neměla domov. Byli jsme se na ně v kroužku podívat. Úkol byl jasný! Každý se doma zeptá, zda by si je někdo nemohl vzít. Za několik dní našla koťata domov u některých žáků naší školy. Všechno dobře dopadlo!
Kateřina Orálková,žákyně 2. tř.