Environmentální výchova je jednou z priorit naší školy. Ve školním roce 2016/2017 jsme získali titul Olomouckého kraje Zelená škola. Naším dalším přáním je získat titul EKOŠKOLA.
Program Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program, jehož hlavním cílem je, aby žáci snižovali ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí.
Vzdělávací program je určen pro základní a střední školy. Žáci a učitelé aktivně spolupracují a velká část zodpovědnosti je ponechána žákům. Žáci jsou povzbuzováni ve své aktivní roli a jsou vedeni k odpovědnosti za svoje jednání. Postup práce je určen 7 kroky, které školu a její Ekotým provedou programem a zaručí naplnění kriterií pro získání mezinárodního ocenění. Žáci zakládají školní Ekotým, analyzují ekologický stav školy a plánují opatření, která v průběhu školního roku realizují. Průběžně se ve výuce učí o tématech Ekoškoly (odpady, voda, energie, prostředí školy, šetrný spotřebitel, doprava a biodiverzita).
Je to jednoduchý, ale účinný nástroj k tomu, aby se z naší školy stala skutečná Ekoškola. Tato metodika je společná pro všechny země a školy, které se programu Ekoškola účastní.
Voda, odpady, energie atd. U každého tématu si může škola realizovat množství praktických činností ve škole či v jejím okolí. Nemusí se vždy jednat o finančně náročné opatření, stačí začít něčím malým, například zavírat kohoutek s vodou či zbytečně nesvítit.
Snižování ekologického dopadu školy a uvědomění si svého jednání na životní prostředí a snaha o zlepšení životního prostředí ve škole i jejím okolí.
Seznam akcí, které jsou zařazeny do programu EKOŠKOLA ve šk. roce 2020/2021
Podrobněji se na ně můžete podívat v aktualitách ZŠ a aktualitách ŠD.
Seznam akcí, které jsou zařazeny do programu EKOŠKOLA ve šk. roce 2021/22
Podrobněji se na ně můžete podívat v aktualitách ZŠ a aktualitách ŠD.
V polovině září jsme se pustili do výroby kompostéru. Pan starosta přivezl desky. Nejdříve jsme je natřeli a poté smontovali dohromady. Pan starosta nám ochotně po celou dobu pomáhal. Všichni jsme přiložili ruku k dílu. Máme z něho obrovskou radost a hlavně, poslouží dobré věci!
Mrázková Eva, žákyně 5. třídy
První školní den nám paní učitelka oznámila, že nás zítra ve škole bude čekat překvapení. Myslela jsem si, že to bude nový spolužák, ale nebyl. Byl to křeček džungarský! Má krásné jméno - Nosánek. Nosánkova srst je šedá. Bydlí v zajímavé kleci, která má tři patra. V prvním patře má malý kolotoč, na kterém se vůbec netočí. Do druhého patra vede lávka, o přestávce pozorujeme, jak na ní běhá. Nejraději sledujeme, když běží ze třetího patra do druhého, protože srandovně roztáhne tlapky a jede. Spí nahoře v domečku a často se zde schovává. Máme Nosánka rádi a baví nás se o něj starat.
Julia Kuklová, 4.ročník
V úterý jsme vyrazili v prvouce s nářadím do včelího hájku starat se o různé byliny. Okopávali jsme meduňku, mátu, měsíček a jahody. Na vodu jsme chodili k Radům, než tam přišel pan Vyňuchal a dovezl nám vozík, ve kterém byly kyblíky s vodou. Zalévali jsme přesazené kytky. Potom nám přišli na pomoc druháci, takže to bylo dříve hotovo. Nakonec, když jsme to měli udělané, mohli jsme si jít hrát na hřiště. Měli jsme velikou radost z pěkně upravených záhonků.
Julia Kuklová / žákyně 3.ročníku /
V rámci pracovních činností jsme se rozhodli, že půjdeme uklízet. Sbírali jsme odpadky na hřišti, před školou a také u potoka. Tam toho bylo! Na závěr jsme roztříděný odpad odnesli do kontejnerů. Byli jsme dobrý tým a paní učitelka nás pochválila.
Dan Grée, žák 4.třídy
V přírodovědném kroužku jsme šli sázet. Nejprve jsme vypleli plevel a urovnali záhony. Poté jsme naseli semínka mrkve, ředkviček a hrášku. Nezapomněli jsme ani na naše dva bylinkové záhony. Vše jsme zalili a chtěli jít již do školy. Najednou si někdo všiml uvězněného ježka v plotě. Tomáš Bartl a Lukáš Složil se stali jeho zachránci. Měli jsme z toho dobrý pocit.
Eva Mrázková, žákyně 4.třídy
Letos jsme si připomněli blížící se Den Země projektovými aktivitami na ekologické téma. Našimi průvodci se stali lektoři organizace ARPOK (Aktivní, Respektující a Otevřená,vnímá Propojenost a Komplexnost
světa), která přináší do škol globální rozvojové vzdělávání. Žáci se věnovali tématu vody, zvláště její důležitosti pro přírodu i pro lidi. Na konkrétních příkladech zjišťovali, jak může být zásoba vody ohrožena nadměrnou spotřebou a znečištěním. Každé z témat bylo představeno pomocí hry. Akce proběhla ve čtvrtek 5. dubna 2018.
V rámci třídění odpadu jsme dnes na obecním úřadě navštívili pana starostu a předali mu dopis. V něm ho žádáme o popelnici na bioodpad a kompostér na naší školní zahradu.
Tak jako každý rok na jaře jsem pozvala naši třídu na kůzlátka. Všichni se moc těšili. Ptali se, jakou mají barvu a kolik jich máme. Všechna jsou bílá a je jich sedm. Byl pátek a my se v přírodovědě vydali k nám. Bylo těžké je dostat ven. Musela jsem tedy jednoho chytit a vynést. Pak šli i ostatní. Spolužáci si je chovali, hladili a hráli s nimi na honěnou. Moje nejoblíbenější kůzlátka jsou Sněženka a Bělka. Jinak máme Bety, Kopretinu, Růžka, Šmudlu a Divouška. Kůzlátka byla z toho poskakování tak unavená, že jsme je zahnali a nechali odpočívat. Myslím, že se návštěva u nás moc líbila. Příští rok opět na viděnou!
Eva Mrázková, žákyně 4. třídy
Jednoho jsme si povídali o tom, co bychom chtěli ve třídě změnit. Napadlo nás, že si pořídíme nějakého mazlíčka. Nápady byly různé. Nakonec jsme se domluvili, že to bude křeček. A aby mu nebylo smutno, budou dva. Jeden je zlatý, druhý šedý. Pojmenovali jsme je – Gery a Teodor. Máme pro ně klec propojenou tobogánem s akváriem. Mají se prostě božsky. Každý den jim vyměňujeme vodu, dáváme krmení a piliny. Vyrobili jsme jim i jmenovky. Máme je všichni moc rádi a od té doby, chodíme zvesela do školy.
Andrea Vavrušková
Ekotým dal na celý týden úkol, aby se každá třída postarala o své květiny. Měli je zalévat, utírat z nich prach, přesadit a další potřebné věci. Všechny třídy náš úkol splnily na výbornou. Květinky se na nás usmívaly, když jsme je na konci týdne kontrolovali. Tentýž týden jsme také kontrolovali teplotu a větrání ve třídách. Průměrná teplota ve třídách byla 23 stupňů. Větralo se takto: 1. tř.- 4 krát, 2. tř. – 6 krát, 3. tř.- 14 krát, 4.a 5. tř. – 7 krát. Další týden se k těmto úkolům přidá i třídění odpadu.
Eva Mikšová, Jonáš Menšík